PNEU poradna

Do kdy musím přezout na zimní pneumatiky?

Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:

  1. Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
  2. Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Pokud chcete jezdit bezpečně i v době, kdy led a sníh pokryje silnice, používejte pneumatiky M&S a nově se značením „alpského štítu s vločkou“. Doporučujeme používat pneumatiky M&S na všechna kola, ne pouze na jednu nápravu.

Zimní pneumatiky musí být nahuštěny o 0,2 kPa více než letní pneumatiky.


Značení plášťů – jak rozumět symbolům?

Každý plášť má svůj vlastní štítek s označením. Například:

205/55 R 16 TL 91 V

205šířka pneumatiky v mm
55profilové číslo (tj. poměr výšky boční
části pneumatiky k její šířce v %)
Rradiální konstrukce pneumatiky
16průměr ráfku v palcích
TLbezdušové provedení pláště
(TT znamená provedení pláště s duší)
91index nosnosti pláště (viz tabulka níže)
Vindex rychlosti (viz tabulka níže)

Index nosnosti pláště

Tj. maximální zatížení pneumatiky.
Nejčastěji používané:

Index8284869194
Nosnost v kg475500530615670
Index97100105110
Nosnost v kg7308009251060


Index rychlosti

Kategorie rychlosti pláště musí být nejméně o 10 km/h vyšší než konstrukční rychlost vašeho vozidla. Nejčastěji používané:

SymbolQRSTH
Rychlost
(km/h)
160170180190210
SymbolVWYZR
Rychlost (km/h)240270300>240

EU štítek – co značí jednotlivé třídy?

1. Spotřeba paliva

Snížený valivý odpor šetří palivo a CO2. Hodnocení se udává od třídy A (zelená) až po třídu G (červená). Zlepšení o jednu třídu znamená úsporu paliva o cca 0,1 litru na 100 km.

2. Přilnavost na mokrém povrchu

Přilnavost za mokra je rozhodující pro bezpečnost jízdy. Výkon je rozdělen do tříd A až G (D a G nejsou obsazeny). Rozdíl brzdné dráhy mezi A a F může činit například 18 m.

3. Hluk

Emise hluku pneumatiky se projevuje na celkové síle hluku vozidla. Naměřená hodnota udává hlasitost vnějšího hluku odvalování. Čím více proužků je vyplněných, tím vyšší je vnější hluk pneumatiky.


Jaká je životnost pneumatik?

Pneumatiky jsou vyrobeny z různých druhů materiálů a směsí, jejichž vlastnosti se mohou vlivem času a používání měnit.

Na životnost pneumatiky má vliv především:

  • správný výběr pneumatiky s ohledem na typ vozidla, způsob používání a styl jízdy
  • správná péče o pneumatiky (viz níže)
  • správné mimosezónní uskladnění pneumatik
  • správná geometrie a kvalita tlumičů

Pneumatiky mohou být používány i déle než 5 let, musí ale být častěji a pečlivě kontrolovány.


Jaká pečovat o pneumatiky?

Pneumatiky zajišťují přenos záběrových, brzdných a bočních sil, dobrou přilnavost k vozovce a pohodlnou jízdu. Musí být připraveny na ostré starty, drastické brždění, dlouhé cesty při vysokých rychlostech.

Vaše pneumatiky toto všechno vydrží za předpokladu, že jim věnujete trochu péče a budete je kontrolovat.


1. Kontrolujte pravidelně tlak pneumatik

Nesprávný tlak způsobuje:

  • deformaci pláště,
  • zvýšené opotřebení pneumatik,
  • zvýšenou spotřebu paliva a
  • zhoršení jízdních vlastností.

Při normálním provozu vozidla by měl být tlak pneumatik kontrolován každé 4 týdny. Huštění pneumatik je třeba kontrolovat za studena. Tlak v pneumatice za jízdy narůstá, a proto nesmí být redukován na zahřáté pneumatice upouštěním.


2. Pozor na přetížení vozidla

Přetížení má na pneumatiky stejný vliv jako podhuštění. Pneumatika reaguje předčasným opotřebením a v extrémních případech také náhlým defektem.
Tento nejhorší případ nastane, když jsou pneumatiky přetížené, podhuštěné, jedou příliš rychle, a to vše navíc za velkého horka.

Pláště, které použijete, musí odpovídat kategorií rychlosti a indexem nosnosti technickým parametrům předepsaným výrobcem vozidla.


3. Vyhýbejte se obrubníkům

Hrany obrubníků a jakékoli jiné ostré předměty přejíždějte pomalu a opatrně. Tvrdé střetnutí s překážkami způsobuje poškození vnitřní struktury pláště. To může vést později k neočekávanému selhání pneumatiky.


4. Čistěte pneumatiky pouze vodou

Při čištění nepoužívejte žádné přísady obsahující rozpouštědla nebo oleje – poškozují pryž!
Nejlépe je použít na očištění pneumatik čistou vodu. Pokud je to nutné, můžete přidat trochu mýdla nebo saponátu.


Hloubka desénu drážky – jak je to s bezpečností provozu?

Vaše bezpečnost zvláště za mokra, bláta nebo sněhu do značné míry závisí na stavu ojetí pneumatik.
Když je dezén opotřebován až na hloubku 1,6 mm, objeví se v drážkách dezénu příčné souvislé pruhy. Ty fungují jako indikátor opotřebení.

Výměnu doporučujeme:

  • u letních pneumatik při jejich ojetí na 2 mm,
  • u nízkoprofilových pneumatik na 3 mm
  • u zimních pneumatik se jejich vlastnosti ztrácí už při hloubce dezénu 4 mm

Kdy musí být pneumatika vyměněna?

Pneumatika MUSÍ být vyměněna:

  • jestliže byla opotřebována až na úroveň zákonem předepsané minimální bezpečnostní hloubky dezénové drážky,
  • pokud byla poškozena a není možné ji opravit,
  • dosáhla-li určitého stáří (pneumatiky staré 6 a více let by měly být použity pouze na dojetí do nejbližšího servisu)

Zákon zakazuje používat pneumatiky různých výrobců a různého dezénu na jedné nápravě. Vozidla 4×4 musí mít všechny pneumatiky stejné.

Nedoporučujeme používat pneumatiky s různou hloubkou dezénu na jedné nápravě, neboť by to mohlo změnit jízdní a brzdné vlastnosti vozidla.


Hledáte odpověď na něco jiného?

O pneumatikách víme všechno. Za téměř 30 let nám prošly rukama desítky tisíc kol. Odborně vám poradíme.

Přejít na začátek